ZMT!-scan

Hoe staat jouw organisatie ervoor op het gebied van strategisch personeels- en opleidingsbeleid? De ZMT!-scan brengt het in kaart.

Wat is de ZMT!-scan?

Sinds 2020 kunnen alle leden van de NVZ jaarlijks meedoen aan de ZMT!-scan. De scan laat aan de hand van 8 thema’s zien hoe ver instellingen zijn op het gebied van strategisch HR-beleid. Ook brengt de scan de landelijke ontwikkeling in kaart, zodat instellingen kunnen zien waar zij staan ten opzichte van het gemiddelde. Doel is om instellingen te helpen bij het realiseren van HR-beleid dat aansluit bij de visie van de organisatie en de ontwikkeling van de zorgvraag. Aandacht hiervoor is nodig voor het toekomstbestendig maken van de arbeidsmarkt voor de zorg. De NVZ gebruikt de resultaten om samen met de leden handreikingen te ontwikkelen en bijeenkomsten te organiseren.

Resultaten 2022

In februari 2022 ontvingen lidinstellingen een uitnodiging om mee te doen aan de derde meting van de ZMT!-scan. Net als vorig jaar vulden 56 organisaties de vragenlijst in. Zij ontvingen een factsheet met de eigen resultaten en een factsheet met de gemiddelde resultaten op landelijk niveau. De scan leverde interessante resultaten op. Bijvoorbeeld dat twee derde van de ziekenhuizen en categorale instellingen het HR- en opleidingsbeleid heeft afgestemd op de Verklaring Versterken Arbeidsmarkt Zorg (VAZ). Organisaties zijn vergeleken met 2021 meer betrokken bij de eigen FZO-regio en zoeken nog vaker de samenwerking op met mbo- en hbo-instellingen voor het optimaal benutten van stageplaatsen. Een aandachtspunt voor de ziekenhuizen is de monitoring en evaluatie van HR- en opleidingsbeleid.

Vragen?

Vragen over de ZMT!-scan of interesse in deelname? Neem contact op met Sabine Scheer (programmamanager ZMT!) via info@zmt-ziekenhuizen.nl.

Zelf aan de slag

De NVZ ontwikkelt stroomversnellers en andere tools om met de thema’s uit de ZMT!-scan aan de slag te gaan. Je vindt ze hieronder per thema.

Aan de slag met:

Positie van opleiden in de organisatie
Opbrengsten HR- en opleidingsbeleid